توقيت القاهرة المحلي 05:29:44 آخر تحديث
  مصر اليوم -

الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي يكشف أسراراً جديدة عن حكم جماعة «الإخوان» في مصر

  مصر اليوم -

  مصر اليوم - الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي يكشف أسراراً جديدة عن حكم جماعة «الإخوان» في مصر

الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي
القاهرة - مصر اليوم

كشف الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي اليوم الاثنين، أسراراً جديدة بشأن فترة حكم جماعة «الإخوان» في مصر، مشيراً إلى أن الجماعة المصنفة «إرهابية» في مصر وجهت تهديدات للجيش المصري ثلاث مرات قبل عزل الرئيس الأسبق الراحل محمد مرسي في 3 يوليو (تموز) 2013.

وخلال حضور الرئيس المصري احتفالية أسر الشهداء والمصابين وذوي الهمم بمناسبة عيد الفطر المبارك في قاعة المنارة بالقاهرة، صعد على المسرح عدد من أبطال مسلسلي «الاختيار 3»، و«العائدون» اللذين تم عرضهما خلال الموسم الرمضاني.

وقال السيسي موجهاً حديثه لأبطال المسلسلين: «فرصة إن إحنا في يوم العيد... أولاً نقول كل سنة وأنتم طيبين ونشكركم على مجهودكم... وعايز أقول لكم على حاجة... اللي انتوا عملتوه كان جزء كبير منه لصالح الأبطال والشهداء اللي ضحوا عشان خاطر مصر تعيش» وتابع السيسي: «عايز أقول على حاجة تاني ليكم ولكل الناس... إحنا قولنا إن التاريخ منسيبوش لحد... والله والله والله إحنا كنا حريصين ألا يسقط ولا يحصل تصادم... واللي أنتم عملتوه وطلعتوه للناس دي الحقيقة».

وأضاف: «أنا بقول هنا لكل ولاد وبنات مصر وأسر وشهداء مصر... إوعوا تفتكروا إن ولادكم... أبهاتكم... أزواجكم... سقطوا في معركة طغيان... لا والله... إحنا لم نعتدِ ولم نطغَ... إحنا حاولنا... وكل كلمة اتقالت كانت معبرة عن واقع نقلتوه للناس كلها عشان الولاد الصغيرة دول لما يطلعوا ويكبروا ويقولوا إحنا أبناء الشهداء اللي حافظوا على البلد دي ما حدش يزيف ولا يشوه تاريخهم ولا يضيع قيمة اللي هم عملوه»، مؤكدا: «أنا عايز أقولكم تاني... شوفوا قد إيه عمل درامي بمثابة ألف كتاب وألف ساعة حوار... أنتم ما تعرفوش إنتوا عملتوا إيه... مش عايز أتكلم عشان إحنا في عيد...».
وتحدث السيسي عن بيان 3 يوليو 2013 الذي أعلن فيه تعطيل العمل بالدستور وعزل مرسي وتولي رئيس المحكمة الدستورية المستشار عدلي منصور حكم البلاد، وقال: «طب تصدقوا بالله... حتى البيان اللي كتبناه كنا حريصين لحد آخر لحظة ميحصلش صدام... لا قولنا فيه عزل رئيس ولا قولنا فيه جماعة إرهابية ولا أي حاجة بس يمكن كتير مننا مياخدش باله».

واستكمل الرئيس السيسي: «أنا بقول ده دلوقتي لأجل خاطر الحقيقة والصدق والأمانة متتشوهش... القيمة الكبيرة اللي عملها المصريين في 2013... حاولنا كتير قوي إن إحنا نحل المسألة من غير مواجهة أو صدام لكن للأسف... ادعاء وتشوية لحد دلوقتي... محدش عايز يفكر يقول يا ترى اللي اتقال ده كان حقيقة ولا حتى نص حقيقة... ربنا يكفينا أهل الشر... وبقول للمصريين كل سنة وأنتم طيبين وخلوا بالكم من بلدكم... والكلام ده ما كانش ممكن حد في مكاني يسمح إنه يتعمل وهو موجود... بس أنا قولت علشان كل كلمة وكل موقف ميبقاش فيه كدبة واحدة» وأضاف: «المسلسل ده طبعاً فيه مشاهد لأجهزة الأمن... بس اللي ظهر حجمه قليل جنب اللي اتعمل فعلاً... أنا بتكلم عن وقائع خاصة بالدولة... أنا عايز أقول لكم إن الموضوع اللي حصل فيه تهديد مباشر للجيش اتعمل 3 مرات... مرة اتعمل مع المشير الله يرحمه حسين طنطاوي واتقال إن لو الانتخابات والنتائج طلعت (جاءت) غير الرئيس الله يرحمه مرسي البلد هتولع».

واستكمل الرئيس السيسي: «المرة التانية لما خيرت الشاطر قال إحنا حرقنا المقرات بتاعة الحزب الوطني ونقدر نعمل محاكمة شعبية ونحاكمهم... المرة التالتة كانت ليا شخصياً... وقسماً بالله 45 دقيقة بيعمل بإيده كده ويقولي هنقتل وهنجيب من كل حتة وهنولع الدنيا... أنا باقسم بالله أحسن ناس يقولوا ما تطلعوا الحاجات دي... لأن إنتوا هتلاحظوا إن رد الفعل دلوقتي حالة من الاستنفار الشديد من جانبهم وادعاء وتزييف وزيف... صحيح بيعملوا كده... رغم إني قعدت 7 سنين لم أذكرهم مرة واحدة وكنت أقول أهل الشر علشان أدي فرصة لأهل الشر يتراجعوا عن الشر... ربنا يهيدنا كلنا».

واختتم حديثه قائلاً: «لسه الدور مخلصش... كدراما وكمسلسلات في بناء وعي حقيقي للبلد دي هيكون على أكتافكم وعلى عقولكم... وأنا أتصور إن المسلسلات دي كانت كاشفة لذوق وعقل المصريين... لم يختلف اتنين عليها... وباسمي باسم كل الناس بشكركم» ومزج مسلسل «الاختيار 3» - والذي جاء تحت عنوان «القرار» - بين المشاهد الدرامية لفترة حكم الرئيس مرسي للبلاد، وتحركات «جماعة الإخوان المسلمين» وقتها، من خلال خطوط درامية عن أحوال البلد آنذاك وبداية تدشين حركة «تمرد» لإسقاط مرسي، وبين مشاهد وثائقية حقيقية لاجتماعات بين الجيش وقيادات من جماعة «الإخوان» قبل تولي الحكم أبرزهم محمد مرسي وخيرت الشاطر.

وحقق مسلسل «الاختيار» صدى واسعاً خلال الموسمين الماضيين، وواصل تصدره الترند للعام الثالث على التوالي. وتناول العمل في موسمه الأول، مجابهة الجيش المصري للتنظيمات الإرهابية، وخصوصاً في شمال سيناء. وفي موسمه الثاني، حظي المسلسل بنسبة مشاهدة كبيرة في موسم رمضان الماضي، إذ احتل مرتبة متقدمة في السباق الرمضاني، وفق متابعين ونقاد، وتناول الجزء الثاني تضحيات «رجال الظل» أو الأمن الوطني، بوزارة الداخلية المصرية، وتسليط الضوء على الاضطرابات الأمنية التي شهدتها مصر عقب ثورة 2013.

قد يهمك أيضــــــــــــــــًا :

الرئيس السيسى يُجري أتصال بنظيره العراقى

الرئيس السيسي يهنئ أبناء مصر بالخارج بحلول عيد الفطر المبارك

egypttoday
egypttoday

الإسم *

البريد الألكتروني *

عنوان التعليق *

تعليق *

: Characters Left

إلزامي *

شروط الاستخدام

شروط النشر: عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

اُوافق على شروط الأستخدام

Security Code*

 

الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي يكشف أسراراً جديدة عن حكم جماعة «الإخوان» في مصر الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي يكشف أسراراً جديدة عن حكم جماعة «الإخوان» في مصر



GMT 06:56 2019 الأحد ,31 آذار/ مارس

شهر مناسب لتحديد الأهداف والأولويات

GMT 14:29 2018 الثلاثاء ,09 كانون الثاني / يناير

مؤمن زكريا يتخلّف عن السفر مع بعثة الأهلي

GMT 05:35 2018 الأربعاء ,03 كانون الثاني / يناير

شوبير يفجر مفاجأة حول انتقال رمضان صبحي إلى ليفربول

GMT 13:45 2018 الثلاثاء ,02 كانون الثاني / يناير

ماكينات الـ ATM التى تعمل بنظام ويندوز XP يمكن اختراقها بسهولة

GMT 02:15 2017 الجمعة ,15 كانون الأول / ديسمبر

تعرف على سعر الدواجن في الأسواق المصرية الجمعة

GMT 17:17 2017 الإثنين ,13 تشرين الثاني / نوفمبر

المنتخب الوطني يصل السعودية لأداء مناسك العمرة

GMT 16:08 2017 الثلاثاء ,14 تشرين الثاني / نوفمبر

اكتشاف تابوت يحوي مومياء تنتمي للعصر اليوناني الروماني
 
Egypt-today

Maintained and developed by Arabs Today Group SAL
جميع الحقوق محفوظة لمجموعة العرب اليوم الاعلامية 2023 ©

Maintained and developed by Arabs Today Group SAL
جميع الحقوق محفوظة لمجموعة العرب اليوم الاعلامية 2023 ©

egypttoday egypttoday egypttoday egypttoday
Egypttoday Egypttoday Egypttoday
Egypttoday
بناية النخيل - رأس النبع _ خلف السفارة الفرنسية _بيروت - لبنان
Egypt, Lebanan, Lebanon